


Jag har ägnat större delen av mitt yrkesliv som kulturantropolog åt att förstå människors och gruppers drivkrafter. Och den senaste tiden har jag och min kollega Mia engagerat oss i vad som får människor att må bra – inte bara i livet, utan även på jobbet.
Vad gör att vi inte bara överlever arbetsveckan, utan faktiskt trivs?
Och hur skapar vi arbetsplatser där både 20-åringar och 70-åringar vill stanna kvar, utvecklas – och kanske till och med längtar till måndag (nåja, nästan)? Det här är viktigare än någonsin.
För samtidigt som vi lever längre och håller oss friskare, förväntas vi också jobba längre. Pensionsåldern är redan på väg mot 67 – och det är inte osannolikt att vi inom kort ser 70 eller 75 som nya "riktåldern" för pension.Och om vi nu ska jobba i drygt 50(!) år av våra liv – ja, då behöver vi skapa arbetsmiljöer där man inte bränner ut sig redan på sin första anställning.
Dessa skilda behov och snabba förändringar skapar nya utmaningar för kontoret – men också möjligheter. Hur kan vi utforma arbetsmiljöer där alla generationer trivs, samverkar och bidrar till verksamhetens framgång?
👵👨💻 Fyra generationer – snart fem (och det märks i fikarummet)
Just nu samsas Baby Boomers, Generation X, Generation Y och Generation Z på arbetsmarknaden. Och spoiler alert: snart kommer även Generation Alpha in i mixen – den första generationen som är helt uppvuxen med AI, skärmar och röstsökningar.
Fun facts:💡 Enligt SCB och OECD kommer över 30 % av Sveriges arbetskraft 2030 vara 55 år eller äldre, samtidigt som Generation Z beräknas stå för omkring 25 % av arbetsmarknaden globalt (World Economic Forum, 2023).
Det är en historisk situation – aldrig tidigare har så många generationer arbetat sida vid sida. Det är både utmanande och otroligt spännande.
💥Framtidens kontor – mer än bara en arbetsplats
I takt med att tekniken utvecklas minskar behovet av att utföra arbete på en specifik fysisk plats. Redan nu ser vi företag som saknar fasta kontor, där medarbetarna är digitala nomader och hyr lokaler vid behov. Begreppet SaaS (Space as a Service) växer – där företag hyr arbetsytor efter behov snarare än att äga eller hyra stora kontor.
Detta väcker frågan: Vad ska kontoret egentligen vara i framtiden? Forskning och trender pekar på flera möjliga roller:
- En innovationshub – där kreativitet och nytänkande får utrymme.
- En mötesplats för organisationskulturen – där gemenskap och social interaktion står i - centrum.
- Ett centrum för kunskapsöverföring och mentorskap – där erfarenheter delas över generationsgränser.
Troligtvis kommer kontoret att vara en kombination av alla dessa, men det kräver att vi designar det rätt.
☕️ "Pookie" och potentialen i praoelever
Jag fick en försmak av framtiden när jag träffade min 14-åriga guddotter, som just nu gör sin prao i en postombudsbutik. Hon kom springande mot mig och ropade:
"Pookie!"(Ja, jag var tvungen att googla. Det betyder tydligen något i stil med “min favoritperson”.)Hon hade dekorerat paketet jag skulle hämta med extra omsorg, bara för att det var mitt. Jag blev så rörd – och den första tanken som slog mig: Tänk att få ha henne som kollega i framtiden! Hon är kreativ, full av energi och har redan en intuitiv relation till teknik som gör mig både imponerad och hoppfull.
🌍 Behoven skiftar – men det gör också möjligheterna
Sad facts:💡 Det är just det här som gör arbetslivet så komplext. Alla olika generationer har olika behov och förutsättningar. Enligt en brittisk studie missar personer under 30 år i genomsnitt 60 arbetsdagar per år på grund av psykisk ohälsa, vilket är betydligt fler än äldre kollegor. En studie från SHRM visar att 47 % av Gen Z och 46 % av Millennials upplever arbetsrelaterad stress minst en gång i veckan. Bland Baby Boomers är siffran 27 %. En Generation Z-medarbetare kan uppleva ensamhet trots (eller kanske på grund av) distansarbete. Kanske skulle fler må bra av fysiska möten – eller att få hålla en AW-workshop om TikTok för sina äldre kollegor?Samtidigt kanske en Boomer, som kämpar med tekniken, får ett nytt självförtroende i mötet med en yngre kollega som med tålamod (och kanske lite emojis) förklarar hur AI-chattbotar fungerar. Eller Generation X, som kan vara den där inofficiella coachen som vet hur man leder projekt, hanterar förändringar och hinner hämta barn på fritids. Som har överlevt både faxmaskiner och nya tidsrapporteringssystem.
Så när en Gen Y:are vill förändra världen innan fredag, kan Generation X vara den som säger: “Bra idé – vi börjar med en tydlig process och en kopp kaffe. Nu handlar det om att skapa förutsättningar för alla generationer att må bra fysiskt och psykiskt på en arbetsplats. För att de ska vara hållbara ett långt arbetsliv.
💡 Generationsmetoden – för dig som vill bygga broar istället för brandväggar
Hos oss på Sign of Times har vi utvecklat något vi kallar Generationsmetoden.
Det är ett arbetssätt där vi hjälper organisationer att identifiera vad som får just deras medarbetare att må bra och prestera – oavsett ålder, bakgrund, kunskap, eller digital vana.Det handlar inte om att "lösa ett problem", utan om att upptäcka en potential. När generationer möts uppstår ofta något magiskt:
🧠 Erfarenhet möter nytänkande
🔧 Stabilitet möter kreativitet
😅 Teknikrädsla möter TikTokOch ja – jag längtar redan till den dag då min guddotter blir min kollega. Jag kommer vara världens stoltaste "Pookie".
Vill du veta mer om hur ni kan arbeta mer hållbart över generationsgränserna? Eller boka en föreläsning där vi tar upp detta på ett inspirerande (och roligt!) sätt?
Hör av dig nedan!
Med värme,
Anna Frankzen Starrin
Kulturantropolog, framtidsspanare och Pookie på heltid
om åldersmångfaldens samtid och framtid

METODEN
Skapa en hållbar strategi för dagen och morgondagen, genom att ta vara på åldersmångfaldens möjligheter.
Istället för att se generationsskillnader som en utmaning, kan företag, kommuner och regioner vända dem till sin fördel.
Med rätt verktyg kan fem generationer arbeta i harmoni, driva innovation och stärka både organisationers konkurrenskraft och samhällets långsiktiga utveckling.
Skapa er egen Generationsmetod med hjälp av våra experter, eller få en inspirerande inblick i samtiden och framtiden.
METODEN
En skräddarsydd upplevelse
Varje föreläsning och workshop anpassas efter målgrupp, organisation och syfte.
För ledare: Strategiskt ledarskap, generationsövergripande kommunikation och motivation.
För medarbetare: Praktiska verktyg för att arbeta effektivt i åldersblandade team.
För HR och organisationer: Insikter för rekrytering, att hitta och behålla talanger och skapa en inkluderande arbetsplatskultur.
För kommuner och regioner: Insikter om samhällsförändringar, arbetsmarknad och framtidens urbana utveckling.
Välj en workshop eller föreläsning utifrån våra mest efterfrågade teaman
Generationsmetoden
-för framtidens kontor
Hur ser framtidens arbetsplats ut när fem generationer ska samsas? Hur skapar vi attraktiva arbetsmiljöer – både digitalt och fysiskt – som fungerar för alla?
-för framtidens ledarskap
Praktiska verktyg för att arbeta effektivt i åldersblandade team.
-för framtidsanpassning
Vad gör en organisation framtidssäker?
Hur kan vi dra nytta av generationsmångfald för att skapa en innovativ och hållbar verksamhet?
Generationsmångfald på arbetsplatsen. Låter det som en mardrömslik släktträff på kontoret?
Släpp den tanken och fundera på de unika fördelar det innebär istället.
En organisation som lyckas se förbi de utmaningar som kommer med generationsmångfald kan faktiskt använda det som konkurrenskraft. För att kunna skapa en innovativ, trivsam miljö där alla, oavsett ålder, får plats krävs att man förstår varje generations unika behov. Lär känna teamet och skaffa ett försprång.
den tysta generationen
FÖDDA: 1925-1945
Födda och uppvuxna under den stora depressionen och andra världskriget. Deras uppväxt har präglats av konservativa sociala normer och har hög arbetsmoral. Sätter lydnad över individualism och motiveras av diciplin, struktur och stabilitet. De bidrar med omfattande och värdefull erfarenhet som ofta är unik för deras generation
Baby boomers
FÖDDA 1946-1964
Vietnamkriget, medborgarrättsrörelsen och Watergateskandalen påverkade deras uppväxt. De värdesätter hårt arbete och motiveras av struktur och tydliga mål.En generation som kännetecknas av att de haft få jobb och är lojala mot sina positioner och organisationer, e bidrar därför ofta med djup och specialistkunskap inom sin bransch och roll.
Generation X
FÖDDA 1965-1980
Berlinmurens fall och aidsepidemin är exempel på händelser som präglar deras uppväxttid. De har fostrats att vara självständiga och är skeptiska till auktoritet. Drivs av personlig utveckling och är effektiva för att frigöra tid, söker work life balance. En generation som är bra på att samarbeta och uppskattar miljöer där fler generationer samexisterar.
Millennials & Generation Y
FÖDDA: 1981-2000
En generation som sitter på båda sidorna av det “teknologiska skiftet”. Började sina karriärer i en tid av globala kriser och lågkonjunktur. Uppskattar trygghet och gillar tydliga karriärvägar men söker utmaning och utveckling.
De är målinriktade, samhällsengagerade och öppna.
Generation Z
FÖDDA: 2001-2020
Digitala världsmedborgare som vuxit upp med teknologi, mobiler, sociala medier och är vana vid snabb utveckling. Mental hälsa är viktigt för denna generation och de trivs bäst i flexibla distansbaserade arbetsmiljöer. De motiveras av jämlikhet och inkludering och är entreprenöriella och framåtsträvande.

Omdöme
Vi söker dig som vill vara en del av vårt team och tillsammans dela vår passion för föreläsningar, digitala lösningar och marknadsföring. Du kan alltid mejla in en spontanansökan för praktik och arbete till jobb@verv.se
Skicka in en spontanansökan
Vill du hålla dig uppdaterad?
.png)